March 28, 2024

Curentul International

Curentul International Magazine

Ion Iftimie: Gazul ca instrument al puterii rusești – Recenzie

5 min read

Recomandare: „Această carte remarcabilă deconspiră procesul Federației Ruse de adoptare a deciziilor de politică externă care contrazice intuiția cititorilor occidentali. O carte foarte valoroasă din acest punct de vedere.” (Vladimir Lefebvre, părintele teoriei reflexivității în viziunea sovietică)

Coperta Gazul rusesc

Strategul militar american Ion-Alexandru Iftimie s-a născul la 12 octombrie anul 1982, în municipiul București. Fost ofițer de informații și comandant de detașament în cadrul Forțelor pentru Operaţii Speciale din Statele Unite, a participat la misiuni, acţiuni şi operaţiuni complexe derulate în special pe profil antiterorist, în cooperare cu trupele române și alți parteneri ai Alianței Nord-Atlantice. Absolvent al Facultății George Washington din Washington D.C., Secția de Relații Economice Internationale. A obţinut două titluri de Master în Relaţii Internaţionale şi Studii de Securitate ale universităților naționale de apărare din Washington D.C. și Munchen. Absolvent al mai multor cursuri de pregătire pe profil antiterorist şi de psihologie-informații desfăşurate în Statele Unite, Germania, şi Marea Britanie, inclusiv al cursului PASS (Program in Advanced Security Studies), Centrul European pentru Studii de Securitate George C. Marshall.

Activitatea publicistică: „Gazul ca instrument al puterii rusești”, prima ediție, Institutul de Studii Strategice, Carlisle Barracks, Pennsylvania, 2011; o lectură recomandată de Organizația Tratatului Atlanticului de Nord. Autor al numeroase studii și articole pe teme de securitate regională în reviste românești și străine.

A doua ediție a acestei cărți remarcabile, aflată pe lista de lecturi recomandate de Alianța Nord-Atlantică, destăinuie una dintre cele mai întunecate enigme de la sfârșitul Războiului Rece încoace: o federație “democrată” rusă condusă de foști ofițeri KGB. Aceștia au reinstaurat imnul sovietic din timpul lui Stalin, au reinterpretat dezintegrarea Uniunii Sovietice ca fiind “cea mai mare catastrofă geopolitică a secolului trecut”, și au transformat rezervele imense de petrol și gaze ale Rusiei în instrumente de realizare a intereselor personale.

Noua clasă conducatoare mafiotă a înlocuit vechii oligarhi ai Rusiei. Potrivit respectatului ziar britanic Gardianul, fostul ofițer KGB Vladimir Putin, acum președintele Federației Ruse, a acumulat în secret peste 40 de miliarde de dolari, devenind cel mai bogat om din Europa. Pricinașul deține 37 la sută din stocul de Surgutneftegs (în valoare de 18 miliarde de dolari), al treilea producător de petrol din Rusia; 4,5 la sută din stocul de Gazprom (în valoare de 13 miliarde de dolari), cel mai mare extractor de gaze din lume; și 75 la sută din Gunvor (în valoare de 10 miliarde de dolari), un misterios broker de petrol cu sediul la Geneva.

„L-am privit în ochi [și] mi s-a părut foarte sincer si demn de încredere”, a rostit în 2001 la Ljubljana, Slovenia, președintele american George W. Bush la adresa omologului rus Vladimir Putin. Fostul director al CIA, Robert Gates, pe de altă parte, a declarat că și el “l-a privit în ochi pe Putin și […] a văzut un ucigaș cu sânge rece.” Ion-Alexandru Iftimie relevă în această nouă ediție un tezaur prețios de noi informații despre structura mafiotă a Federației Ruse, condusă de lideri care pretind că sunt altcineva sau altceva decât ceea ce sunt. KGB-ul kremlinului, care a ucis peste 20 de milioane de ruși și a instrumentat atrocitățile Războiului Rece, nu numai că a rămas la putere cu noi plăcuțe gravate pe ușă; acum îl ajută pe Președintele Putin să transforme Rusia în prima dictatură informațională din istorie.

În timpul Războiului Rece Rusia a fost o samoderzhaviye secretă, o formă învechită a totalitarismului autocratic al lui Ivan cel Groaznic, unde, în spatele unei fațade de marxism, se ascundea un lord feudal care conducea țara cu ajutorul poliției politice și a strategiilor de dezinformare. Astăzi, KGB-ul (rebotezat FSB) a devenit stat de drept. Potrivit unui studiu publicat în bine-cunoscuta gazetă rusească Novaia Gazeta, “clanul” de ofițeri FSB stau la baza autorității regimului Putin. La numai două decenii după colapsul imperiului sovietic, peste șase mii de foști ofițeri KGB au infiltrat guvernele federale și locale ale Federației Ruse. Autorul acestei cărți, Ion-Alexandru Iftimie, un expert cu renume internațional în domeniul securității energetice, dovedeşte o bună cunoaştere şi înţelegere a KGB-ului contemporan. După aproape 10 ani de cercetare ştiinţifică și analiză logică a politicii companiei Gazprom, acest fost ofițer de informații deconspiră o companie energetică din Rusia controlată de statul rus cu puterea de a șantaja Ucraina și state membre ale Uniunii Europene.

După cum indică și titlul, această carte adresează doar una din principalele arme folosite de KGB-ul Kremlinului – gazul rusesc – spre a transforma Rusia în prima dictatură informațională din istorie. Astfel, gazoductul Nord Stream recent construit între Federația Rusă și Germania ne amintește de infamul pact sovieto-nazist de la 1939 care a i-a permis lui Stalin să anexeze părți din România, Polonia, Lituania, Letonia, și Estonia. Întrucât Europa depinde periculos de gazul rusesc, Ucraina și fostii sateliți ai blocului sovietic (cu excepția Poloniei și României) rămân azi supuse Moscovei.

Politicienii și presa occidentală promovează azi impunerea unor sancțiuni economice asupra Rusiei. Acest tip de sancțiuni nu au fost eficiante niciodată cu adevărat. ADEVĂRUL, însă, a fost eficient întotdeauna. Iar adevărul este ceea ce această carte ne oferă. Vestul a câștigat Războiul Rece cu ajutorul unei campanii a adevărului lansată de președintele SUA Harry Truman. Truman a susținut că propaganda imperialismului sovietic ar putea fi depășită doar de “adevărul pur, simplu, și curat”. Această carte foarte bine documentată va dezlănțui o nouă „campanie a adevărului.”

Locotenent General Ion Mihai Pacepa

*

Photo Ion Iftimie.Gazul Rusesc.2015